På øhop i Smålandsfarvandet

2013

Reersø

Reersø Havn, beliggende på Vestsjælland 12 sømil sydvest for Røsnæs, var første stop på vej mod Smålandsfarvandet, der var målet for årets sommerferiesejlads. På havnen, hvorfra der er et fint udsyn til Store Bælts Broen, findes der foruden de gængse faciliteter tillige en fiskeforretning med eget røgeri. Laksefrikadellerne og krabbesalaten kan varmt anbefales.

Landsbyen Reersø med kro og en velassorteret dagligvareforretning ligger en km. fra havnen. Landsbyen sammenlignes i diverse havnelodser og turistbrochurer med et frilandsmuseum. I området omkring kirken og den over 300 år gamle kro, der reklamerede med pandestegte ål året rundt, ligger der ganske rigtigt en del lavloftede, skæve bindingsværkshuse med stråtag og stokrosebeplantning; men sammenligningen med et frilandsmuseum er nok lidt overdrevet.

Agersø

Turen på 55 sømil fra Egå til Reersø havde gjort et ganske pænt indhug i vores dieselbeholdning. Derfor anløb vi dagen efter Korsør for at tanke, før vi fortsatte til Agersø, der var målet for dagens sejlads. En distance fra Reersø på 21 sømil.

Efter at have besøgt den velbeskyttede Agersø Havn, synes vi, at det giver god mening, at Danske Tursejlere i 2011 valgte netop denne havn som årets havn. Her er en havnemester, der anviser pladser og hjælper med fortøjningerne, dejlige grillpladser langs kajen, et antal cykler til fri afbenyttelse, sejlerstue, vaskemaskine og tørretumbler, gode toilet-og badefaciliteter, og så drives der stadigvæk erhvervsfiskeri fra havnen, ligesom færgen til Sjælland (overfartstid: 15 min.) også er med til at give indtryk af en levende havn.

Vi blæste inde på Agersø. Lånte et par cykler ved havnekontoret og cyklede ad lindealleen op til landsbyen, hvor hovedparten af øens 180 indbyggere bor. I landsbyen er der kro med vinforretning, og dagligvarebutikken ligger på ”Agersø Centertorv” – man kan sige meget om beboerne på de danske småøer; men humor det har de!

Agersø er syv km. lang og tre km. bred, og det er bestemt ikke anstrengende at cykle rundt på øen, idet Agersøs højeste punkt kun ligger 12 m. over havet. De smukkeste naturområder ligger ved Egholm på øens nordspids og ved Omøsund i syd. Næsten ligegyldigt, hvor vi befandt os på cykelturen rundt på øen, kunne vi se havet.

Efter en søndag med vekslende skydække og frisk nordvestlig vind blev den tætpakkede havn på Agersø næsten tømt i løbet af en times tid mandag formiddag. Vinden var aftaget en del i løbet af natten, men ville først på eftermiddagen igen tiltage i styrke, stadig fra nordvestlig retning.

Femø

Vi satte kurs mod først Vejrø og siden Femø, som vi anløb knap kl. 10.30 efter en sejlads på 20 sømil. Vi havde sagt midlertidigt farvel til May-Britt og Jan i Korsør; men ved 13-tiden var de også fremme på Femø, tids nok til at få en rimelig god plads langskibs, i hvad der ved aftenstid skulle vise sig at blive en tætpakket havn. Havnen har relativt nye toilet-og badefaciliteter, en rimelig velassorteret dagligvareforretning på kajkanten, og så er der mulighed for at tanke diesel.

Femø er en landbrugsø i lighed med Agersø, men modsat Agersø temmelig kuperet. Der er to landsbyer på Femø: Nørreby og Sønderby, begge beliggende midt på øen, men i gåafstand fra havnen. Fra havnen kan man se den hvidkalkede Femø Kirke, der er kendt for sine flotte kalkmalerier.

Sakskøbing

Det blæste en frisk til hård nordvestlig vind hele natten på Femø. Først ved middagstid tirsdag var vinden aftaget så meget, at vi sammen med May-Britt og Jan begav os mod Sakskøbing. En distance på 15 sømil. Vi sejlede syd om Fejø ud i Lindholm Dyb og var snart i den lange velafmærkede rende, der fører ind til Orebygård Slot ved udmundingen af Sakskøbing Fjord. Sakskøbing Havn, der i dag udelukkende fungerer som lystbådehavn og er med i frihavnsordningen, ligger i bunden af fjorden kun 200 m. fra byens torv. Fra Orebygård Slot og ind til Sakskøbing Havn er der en hastighedsbegrænsning på fem knob.

Den primære årsag til anløbet af Sakskøbing Havn var et besøg på Krenkerup Gods, der er landskendt blandt danske ølentusiaster for sit bryggeri. Traktørstedet, hvor det prisvindende kvalitetsøl kan nydes med eksempelvis en tapas-menu, er i sæsonen åbent tirsdag-søndag kl. 12.00-18.00. Krenkerup Gods ligger ca. fire km. fra Sakskøbing og kan således nemt nås på cykel. I den forbindelse kan lige nævnes, at Sakskøbing Motor-og Sejlklub, der er hjemmehørende i Sakskøbing Havn, stiller fire næsten nye cykler til fri afbenyttelse.

Bandholm

Efter et par dejlige dage i Sakskøbing sejlede vi torsdag ud gennem den fire km. lange Sakskøbing Fjord for knap en times tid senere at anløbe Bandholm Havn, der ejes af Knuthenborg Slot.

Jan er veterantogs-entusiast, så vi var selvfølgelig med toget fra Bandholm til Maribo. Jernbanestrækningen er på syv km., og de gamle personvogne trækkes af damplokomotiver, hvoraf det ældste ifølge Jan er fra ca. 1875. Vi kørte på første klasse til Maribo og på tredje klasse i delvis åben vogn på returrejsen, fik godt med røg fra lokomotivet, der kørte med en hastighed på 30 km. i timen, når det kørte hurtigst.

Knuthenborg Safaripark ligger kun ca. fem minutters gang fra Bandholm Havn. Et besøg her er desværre hovedsageligt lagt an på, at den tilrejsende kommer kørende i egen bil, idet man selv skal køre rundt blandt dyrene på den store åbne savanne og hos rovdyrene i tiger- og ulveskoven.

Askø  

Der er kun godt tre sømil mellem Bandholm og Askø, så motoren nåede knap at blive rigtig varm, før vi anløb havnen på Askø, der ifølge Komma’s Havnelods har 18 pladser.

Modsat havneanlægget, der virkede lidt nedslidt, er servicebygningen relativt ny. Her er rene toilet-og badefaciliteter, dejlig terrasse med grill og ikke mindst en sejlerstue med fuldt udstyret køkken, der står til gæstende sejleres disposition.

Askø er landfast med Lilleø via en ca. 400 m. lang smal dæmning. Askø er overvejende en landbrugsø med korn-og roemarker; mens der på Lilleø er mange frugtplantager. Til trods for, at der kun er 44 fastboende tilsammen på de to øer, er der købmand på Askø. Butikken, der drives på frivillig basis, ligger to km. fra havnen.

Fejø  

Afstandene mellem havnene i Smålandsfarvandet er små. Mellem Askø og Dybvig Havn på Fejø er afstanden således kun knap fem sømil.

Såvel kajanlæg som servicebygning i Dybvig Havn er noget nedslidte. Der er et relativ beskedent antal pælepladser i bunden af havnebassinet og ved en lettere forfalden træbro. I resten af havnen fortøjes langskibs. Vi lå fortøjet ved den yderste plads på træbroen, der ved nattetid lå hen i mørke, fordi brobelysningen ikke fungerede.

Fejø er med et areal på 16 kvadratkilometer den største af øerne i Smålandsfarvandet og forbundet med Skalø via en smal dæmning. Fejø har 464 indbyggere og er kendt som den ø i Danmark, hvor der dyrkes æbler i stor stil, men også pærer, blommer og anden frugt.

Det noget negative indtryk, som havnen efterlod, ændrede dog ikke ved, at vi havde en dejlig dag på Fejø med sol fra en skyfri himmel og behagelige 25 grader. Vi cyklede rundt på de to forbundne øer i ca. tre timer og så talrige frugtplantager, der i den grad præger landskabet på de to øer. Vi kom også forbi den nyrestaurerede Fejø Mølle, Fejø Kirke beliggende tæt ud til vandet, et vadehavsagtigt lavvandet område ved dæmningen, der er rasteplads for flokke af vadefugle, svaner, ænder og gæs og Skalø Havn med ti pladser og meget begrænsede faciliteter. Havnen ligger isoleret for enden af en vej, der munder ud i noget, der bedst kan karakteriseres som et hjulspor.

Omø  

En rådslagning i May-Britt og Jans båd lørdag aften på Fejø resulterede i, at vi undlod at sejle til Nakskov Fjord, som oprindeligt planlagt, men i stedet besluttede at sejle til Omø den følgende dag.

Der er ikke mange stedet i Smålandsfarvandet, hvor der er mulighed for at tanke diesel. Søndag morgen sejlede vi derfor først de tre sømil til Kragenæs for at tanke, før vi sejlede ud gennem Ståldyb på den 20 sømil lange sejlads til Omø.

Ligesom på Agersø er der på Omø Havn en meget synlig havnemester, der anviser pladser og hjælper med fortøjningerne, og han havde virkelig travlt den dag, vi besøgte øen. Omø Havn er opdelt i færge-, fiskeri- og lystbådehavn, så der er meget at se på fra tidlig morgen til sen aften. Der er pæne og rene toilet-og badefaciliteter, der også benyttes af campisterne på teltpladsen, der ligger ved siden af lystbådehavnen. Restaurant Omø og en fiskeforretning med ”take away retter” byder sig til, hvis det kniber med lysten til selv at stå for aftensmaden i sommervarmen.

Avernakø  

Efter en overnatning i en fyldt havn i Lundeborg sejlede vi de 26 sømil til Avernakø.

Sidst vi var på Avernakø var ifølge vores logbog i 1996; men dengang anløb vi en totalt overfyldt havn, opgav at fortøje og sejlede videre til Fjællebroen på Sydfyn. I år anduvede vi Avernakø på et gunstigere tidspunkt, så der var en pæleplads både til os og til May-Britt og Jans båd. Kl. 12.00 var havnen fyldt op, og mange sejlede forgæves.

Avernakø Havn med ca. 80 gæstepladser er siden 2010 blevet løbende renoveret og udvidet og fremstår i dag som en moderne og attraktiv havn.

Avernakø er en temmelig kuperet landbrugsø, så det var undertiden relativt krævende at cykle rundt på øen, men med de flotte udsigter undervejs ud over det sydfynske øhav så afgjort anstrengelserne værd.

Øens købmand, der ligger i landsbyen ca. en km. fra havnen, er øens naturlige samlingspunkt. Her oplevede vi for en gang skyld kø ved kassen, hvilket vi ellers ikke havde oplevet på de øer, vi tidligere havde besøgt.

Dyvig Bro, Als  

Der er 24 sømil mellem Avernakø og Dyvig på Nordals. En distance, der i lighed med sejladsen mellem Omø og Lundeborg blev tilbagelagt i strålende sol på et næsten spejlblankt hav.

Vi var også i Dyvig sidste år, men valgte i år at fortøje ved Dyvig Bro på vigens nordside. Her blev Dyvig Badehotel indviet i 2010, og samtidig blev det eksisterende kajanlæg ombygget og udvidet, så det i dag fremstår som en moderne lystbådehavn. Det er dog ikke slut med forbedringerne ved Dyvig Bro. En ny servicebygning med fem store familierum med bad og toilet er således blevet indviet i år, og havnen har tillige fået endnu flere kvalitetscykler, der stadig står til fri afbenyttelse for gæstesejlerne. Næste trin kunne måske blive, at der kan tankes diesel ved Dyvig Bro. I dag foreligger muligheden kun hos Dyvig Bådelaug lige overfor på sydsiden af vigen.

Natten mellem onsdag og torsdag begyndte det at regne i Dyvig, og torsdag formiddag var også præget af regnbyger. Indtil da havde vi haft 13 dejlige feriedage med sol fra en næsten skyfri himmel og behagelige ca. 25 grader. Eneste minus var vinden, der i den første uge næsten konstant havde været jævn til frisk undertiden hård fra nordvestlig retning.

Årø 

Også den 18 sømil lange sejlads mellem Dyvig og Årø blev tilbagelagt på et næsten spejlblankt hav.

Årø har ca. 75 gæstepladser og huser en af Dansk Søredningsselskabs otte redningsstationer. Der er ingen købmand på øen; men de mest basale dagligvarer kan købes på campingpladsen ca. en km. øst for havnen. Skal der handles ind i større målestok, er det nødvendigt at tage færgen til fastlandet. Overfartstiden mellem Årø og Årøsund er syv minutter. Der er 17 afgange dagligt.

Når der ses bort fra den flotte natur på Årø, er øens største attraktion måske Årø Vingård. Her er der mulighed for at smage de forskellige vine, hvoraf flere har modtaget medaljer.

Hjemsejlads

På Avernakø havde vi sagt farvel til May-Britt og Jan, der ville besøge bl.a. Sønderborg inden hjemsejladsen. Vi havde undervejs på ferien løbende haft kontakt med Bodil og Poul og vidste derfor, at de lå i Kolding Marina Syd. Kolding var derfor målet, da vi forlod Årø i vindstille, men en smule diset vejr. Vi havde ikke sejlet mere end fire sømil, før vi imidlertid blev indhyllet i en tæt tåge med en sigtbarhed på under 100 m. Radaren blev aktiveret, og hastigheden sat betragteligt ned til fem-seks knob. Vi skulle helt frem til Fænø Kalv før vi igen fik landkending og lidt senere kunne se midtfarvandsafmærkningen ved indsejlingen til den fire sømil lange Kolding Fjord.

En noget nedslående vejrmelding lørdag morgen fra DMI lovede fra søndag og frem til torsdag regn og regnbyger og jævn til frisk sydvestlig vind. Vi besluttede derfor at sejle direkte hjem fra Kolding, hvor vi aftenen før havde hygget os omkring grillen med Bodil og Poul.

Lørdag var i lighed med de foregående dage præget af rolige vindforhold fra østlig retning, så vi havde en dejlig 60 sømil lang hjemsejlads. Vi anløb Egå Marina midt på eftermiddagen efter at have tilbagelagt en samlet distance på 314 sømil på 15 dage.  

 

Grillaften i Kolding 

 

Sol og varme 

Reersø

 

Agersø

 

Sakskøbing

 

Krenkerup Gods

 

Ølsmagning

 

Delfinen på vej fra Sakskøbing til Bandholm

 

Veterantog i Bandholm

 

Bandholm Havn

 

Frugtplantage på Fejø

 

 

Skalø

 

Skalø Havn

 

Lundeborg

 

Avernakø